Inner Mama
Zwangerschapscursus - Ontspannen voorbereiden op jouw bevalling

BLOG

Schrijfsels uit mijn dagelijks leven. 

Admin gebied

Atom

2020-01-29

Ademhalingsoefening

Ademhalingsoefening.pngAdemhalen … dat doen we toch allemaal de hele dag door … wat kun je daar nog over leren?!?

Wist je dat je door op de juiste manier te adem halen je je bevalling kunt bespoedigen, je je meer ontspannen zult voelen en je je kindje kunt helpen op een zachte manier ter wereld te komen. Klinkt allemaal heel fijn toch?

Tijdens de lessen van Inner Mama oefenen we wekelijks met ademhalingsoefeningen welke je echt zullen helpen tijdens je bevalling. Maar wat het allermooiste is, je zult er ook profijt van van hebben in je dagelijkse leven. Door goed te ademen krijg je meer energie, meer focus en minder vermoeidheid.

Ik heb deze blog geschreven toen ik ruim 33 weken zwanger was van Joy en ik aan mijn lichaam voelde dat ik aan de laatste loodjes bezig was. Ik denk dat we allemaal het spreekwoord wel kennen over die laatste loodjes…

Zoals je misschien al wel eens gehoord of ervaren hebt kun je in het laatste trimester van je zwangerschap een beetje onhandiger worden. Je wordt wat zwaarder, je evenwichtspunt veranderd en je kunt je wat verwarder voelen. Allemaal niets mis mee en het komt ook zeker allemaal weer goed, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het best onhandig kan zijn. Nu moet je wel weten dat ik van nature niet de handigste ben, lees best wel een kluns dus wat onhandige acties zijn mij niet vreemd. In de laatste fase van mijn zwangerschap werd het er op zijn zachtst gezegd niet beter op. 

Ik stoot nogal vaak mijn teen, hard, en natuurlijk altijd wanneer ik op blote voeten of op slippers loop. Dan ook lekker hard, tegen de poot van de kinderstoel van mijn dochter, de vuilnisbak of ook een hele fijne, ik krijg ze onder de deur (ben ik echt de enige bij wie dit voorkomt …?) Je herkent vast wel het gevoel dat je alles wat lelijk is uit wil schreeuwen, huilen en iedereen hier de schuld van wil geven, behalve jezelf … Tenminste dat was tot voor kort mijn manier om met dit gevoel om te gaan. Maar sinds ik me meer ben gaan verdiepen in de kracht van ademhaling door de opleiding tot Ontspannen Zwangerschapscoach te volgen heb ik een nieuwe manier om hiermee om te gaan. Ik heb dit soort ongemakkelijke situaties gebruikt om me voor te bereiden op de weeen tijdens mijn bevalling. Het was voor mij de tweede keer dat ik dit mocht gaan mee maken dus ik wist een beetje wat me te wachten stond. 

Het oefenen heb ik op de volgende manier gedaan: wanneer ik weer eens mijn teen tegen een hard object aan parkeerde, keerde ik diep in mijzelf en deed ik een paar diepe buikademhalingen. Ademhalen door de pijn heen. Eerst was ik wat sceptisch over mijn eigen idee maar ik kan je vertellen, het werkt echt! Na ruim een minuut focus op de ademhaling is de scherpte van de pijn weg. Tuurlijk is het nog steeds niet prettig maar daarna kan ik gewoon weer door. Ik beloof je dat we in de lessen niet gaan oefenen met je teen stoten … maar we gaan wel oefenen met diverse ademhalingstechnieken en hoe je ook kunt omgaan met pijn en ongemak. 

Lijkt het je interessant om hier meer over te leren en te ontdekken wat de kracht van ademhalen voor jou kan betekenen tijdens jouw zwangerschap? Kom dan eens vrijblijvend een kennismakingsles volgen bij Inner Mama!

Ik kijk er naar uit je te ontmoeten.

Admin - 07:58:09 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments



E-mailen
Info
Instagram